POMOGLIŚMY W PAKOWANIU PACZEK WIELKANOCNYCH DLA OBYWATELI UKRAINY

Grupa uczniów z klasy 7c oraz 8b (w tym także członkowie Szkolnego Klubu Młodego Wolontariusza) wzięła  udział w akcji pakowania darów na paczki wielkanocne dla obywateli Ukrainy, która odbyła się na terenie Huty Częstochowa.

Akcją kierował ks. Ryszard Umański – kapelan środowisk patriotyczno-niepodległościowych w Częstochowie.

 Cieszymy się, że mogliśmy pomóc w tej szczytnej akcji.

 Anna Machura (opiekun Szkolnego Klubu Młodego Wolontariusza)

Podsumowanie projektu informacyjno-edukacyjnego w edukacji wczesnoszkolnej.

Uczniowie klas 1-3 wzięli udział w akcji informacyjno-edukacyjnej pod hasłem ,, Wirusoochrona”, której organizatorem była Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Katowicach.
Celem przedsięwzięcia było wzmocnienie działań przeciwepidemicznych oraz przypomnienie dzieciom zasad higieny osobistej.
Uczniowie poszerzali swoją wiedzę z zakresu profilaktyki rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych przenoszonych drogą kropelkową, ze szczególnym naciskiem na zapobieganie zachorowania na koronawirusa i grypę.

Prezentacja „Wirusek”

 

Spotkanie młodzieży w Hiszpanii „Przedmioty humanistyczne w chmurze – nauka uskrzydla”

Cloudlet , 3 - 8 kwietnia

Cloudlet , 3 – 8 kwietnia

Pandemia Covid-19 o rok opóźniła pierwsze, fizyczne spotkanie młodzieży w ramach projektu Cloudlet – let’s meet in the clouds. Celem rozwijanej w zakresie programu Erasmus+ współpracy jest doskonalenie form, narzędzi i sposobów komunikacji przez internet, ale kwietniowa wizyta w Hiszpanii  udowodniła, że nawet najdoskonalsze formy wirtualnych spotkań nie zastąpią bezpośrednich kontaktów międzyludzkich. Gospodarzem spotkania była baskijska szkoła Centro San Viator w pobliżu Bilbao. Zajęcia i warsztaty przygotowane przez organizatorów poświęcono wykorzystaniu TIK do nauki przedmiotów humanistycznych i języka ojczystego. Dumni ze swoich tradycji i zwyczajów Baskowie w doskonały sposób połączyli formę aktywnego zwiedzania pięknych miast Bilbao i San Sebastian z zajęciami warsztatowymi, których celem było stworzenie wirtualnego przewodnika po odwiedzanych miejscach. Dostępny w sieci informator ma formę interaktywnej witryny, do której można się dostać skanując kody QR naklejone przez uczniów na najciekawsze obiekty zwiedzanych miast.
Kolejne zajęcia przeznaczono na stworzenie „Europejskiej legendy”. Przed spotkaniem, wykorzystując platformę TwinSpace uczniowie zapoznali się z legendami krajów partnerskich, a podczas spotkania pracując w międzynarodowych zespołach, tworzyli scenariusze nowych opowieści, łączących wybrane miejsca i postaci z narodowych baśni.
Nie zabrakło również zajęć poświęconych językowi ojczystemu Basków oraz  specyfice kulturowej regionu.
Upływający czas nigdy nie osnuje pajęczyną niepamięci magii odwiedzanych miejsc, życzliwości i gościnności gospodarzy oraz cudownych wspomnień wspólnie spędzonych chwil.

WYCIECZKA DO MUZEUM DAWNYCH RZEMIOSŁ W ŻARKACH

Klasa 2A i 2B w dniu 6 kwietnia wybrały się na wycieczkę do Żarek. Uczniowie wzięli udział w warsztatach organizowanych przez Pracownię Etno Jura, podczas których wykonywali wielkanocne zajączki z siana. Kolejną atrakcją wycieczki było zwiedzanie Muzeum Dawnych Rzemiosł w Żarkach, gdzie nowoczesne, multimedialne wystawy pozwoliły dzieciom odbyć prawdziwą podróż w czasie. Uczniowie zostali zapoznani z zawodem bednarza, kołodzieja, szewca oraz młynarza. Mieli również okazję do obejrzenia dawnych narzędzi i urządzeń rzemieślniczych. Ostatnim punktem programu wycieczki był udział w warsztatach kulinarnych, w czasie których dzieci własnoręcznie przygotowywały pizzę. Wycieczka pozwoliła przybliżyć dzieciom kulturę, tradycje i historię regionu, a także była okazją do zacieśnienia więzi koleżeńskich.

2 kwietnia – Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Symbolem solidarności z osobami autystycznymi jest kolor niebieski. 4 kwietnia 2022 r. Szkoła Podstawowa nr 7 im.K.I.Gałczyńskiego w Częstochowie była niebieska. W tym dniu uczniowie i nauczyciele ubrali się na niebiesko lub też mieli na sobie niebieski element. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) autyzm występuje u 1 na 100 dzieci, co oznacza, że w naszym kraju żyje 400 tyś. osób z autyzmem. Oni są wśród nas. Nie oceniajmy, nie wykluczajmy, nie odsuwajmy się, dowiedzmy się o nich więcej.

ŚWIATOWY DZIEŃ AUTYZMU – PREZENTACJA

GLOBAL MONEY WEEK w „Siódemce”

GLOBAL MONEY WEEK

GLOBAL MONEY WEEK

Na zaproszenie Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego nasza szkoła włączyła się w kampanię Global Money Week (GMW) – Światowy Tydzień Pieniądza, której organizatorem jest Międzynarodowa Sieć ds. Edukacji Finansowej działająca przy Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju – OECD/INFE.
W bieżącym roku kampania odbywała się w dniach 21-27 marca pod hasłem Zadbaj o swoją przyszłość, mądrze zarządzaj pieniędzmi (Build your future, be smart about money). Hasło to podkreśla, jak ważne przy podejmowaniu decyzji finansowych jest myślenie o swojej przyszłości.
Uczniowie najmłodszych klas „Siódemki” podczas zajęć rozmawiali o oszczędzaniu, a także wykonywali portfeliki oraz skarbonki ze zużytych opakowań i odpadów. Czwartoklasiści  rywalizowali w turnieju online „Pieniądze to nie wszystko”, natomiast w klasach piątych, szóstych, siódmych i ósmych odbyły się zajęcia warsztatowe z aktywnym udziałem uczniów „w świecie finansów i bankowości”.
25 marca 2022 w szkolnej świetlicy „rządziły pieniądze”. Omawiano podstawowe zagadnienia związane ze znaczeniem pieniędzy w codziennym życiu. W trakcie zajęć uczniowie szukali odpowiedzi na pytania – czy pieniądze są nam potrzebne, dlaczego ludzie posługują się pieniędzmi, skąd mamy pieniądze? Wykonując zadania, dzieci nabywały wiedzę dotyczącą funkcji pieniądza, wyglądu i nominałów polskich monet oraz banknotów, doskonaliły umiejętności wykonywania prostych obliczeń pieniężnych, z którymi mogą się spotkać w sytuacjach codziennych, rozwijały umiejętności współpracy w grupie oraz uświadamiały sobie zależność pomiędzy pracą, a zarabianiem. Na zakończenie każdy uczestnik zajęć zaprojektował swój własny pieniądz – monetę lub banknot i nadał mu wymyśloną nazwę.
Wszystkim uczniom serdecznie gratulujemy udziału w kampanii Global Money Week i wierzymy, że rozwijanie postaw ekonomicznych u dzieci od najmłodszych lat, a także przekazywanie wraz z wiedzą niezbędnych umiejętności, pozwolą na świadome podejmowanie decyzji finansowych w przyszłości.

Dzień Bezpiecznego Internetu: Działajmy razem!

Co roku w lutym włączamy się w obchody Międzynarodowego Dnia Bezpiecznego Internetu.   

W 2022 r. Dni Bezpiecznego Internetu obchodziliśmy pod hasłem „Dzień Bezpiecznego Internetu: Działajmy razem!”, nasze działania trwały jeszcze w marcu, gdyż druga połowa lutego to były nasze ferie zimowe.  

Uczniowie klas I-III na zajęciach z wychowawcami zajmowali się tematyką bezpieczeństwa w Internecie, odpowiadali na pytania do czego służy Internet, jakie są jego dobre i złe strony, gdzie szukać pomocy, opracowywali netykietę. Wzięli także udział w konkursie na wykonanie plakatu „Jak wyobrażasz sobie Strażnika Internetu?” – I miejsce zajął Mateusz Musiał z kl.Ia, II miejsce Bartłomiej Habrowski z kl.IIa, III miejsce Magdalena Grzyb z kl.IIIb, wyróżnienie otrzymali: Borys Wala kl.Ia, Nicole Łysoń kl.Ia, Jakub Górecki kl.IIb, Liwia Borecka kl.IIIb. Prace uczniów można było oglądać na szkolnym korytarzu. Gratulacje! 

Wychowawcy wraz z klasami IV-VIII rozmawiali o zasadach bezpieczeństwa w Internecie. Zadaniem klas było namalowanie plakatu, który zachęci innych do stosowania danej zasady: 

  • klasy IV- Zasada 1 „Chroń swoją prywatność!” 
  • klasa V – Zasada 2 „Mów, jeśli coś jest nie tak!” 
  • klasa VI – Zasada 3 „Nie ufaj osobom poznanym w sieci!” 
  • klasy VII – Zasada 4 „Szanuj innych w sieci” 
  • klasy VIII – Zasada 5 „Korzystaj z umiarem z Internetu” 

Wszystkie plakaty powieszone razem stworzyły na korytarzu szkolnym wystawę dotyczącą zasad bezpieczeństwa w Internecie. 

Podczas zajęć informatyki zajęliśmy się komunikowaniem w sieci, uświadomieniem, że każda aktywność w Internecie zostawia swój ślad. Uczniowie kl. IV-VIII wzięli udział w konkursie na zaprojektowanie w wybranym programie loga „Bezpieczeństwo w sieci”: wśród klas IV-VI – miejsce I zajęła Gabriela Jankowska kl. Va, II miejsce Paulina Deska kl. IVb, III miejsce Nadia Pająk kl. Va, wśród uczniów klas VII-VIII na miejscu I znalazł się Dominik Kutera kl.VIIIc, miejsce II zajął Mikołaj Podwysocki z tej samej klasy, a III miejsce Aleksander Zemła.  

Dziękuję wszystkim za aktywny udział – Kamila Wieczorek – pedagog szkolny 

Powiatowy Konkurs Nasza Jura 2022

Uczniowie  naszej szkoły wzięli udział w XVIII Powiatowym Konkursie Przyrodniczo-Plastycznym „Nasza Jura- Cudze chwalicie, swego nie znacie”. Celem konkursu było kształcenie umiejętności dostrzegania w najbliższym otoczeniu ciekawych, niezwykłych miejsc, wartych zobaczenia, pogłębienie wiedzy na temat roślin, zwierząt i przyrody nieożywionej Jury Krakowsko – Częstochowskiej, promowanie ochrony przyrody w regionie częstochowskim oraz rozwijanie postaw proekologicznych i popularyzacja wiedzy przyrodniczej. Uczniowie prace na konkurs przesłali w formie lapbooka.

Znamy już wyniki! Na konkurs wpłynęło 106 prac, tym bardziej cieszymy się, że prace naszych uczniów zostały wyróżnione i przyznano im nagrody.

I miejsce – Aleksander Zemła  klasa VIII b
II miejsce – Kaja Dudkowska     klasa VII c
wyróżnienie –  Dominik Czeremski klasa VII a

Uroczyste wręczenie nagród, odbyło się 8 kwietnia 2022 r.  w Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie.

GRATULUJEMY!!!

Opiekę merytoryczną nad konkursem sprawowały: p. Wioletta Glanda (nauczyciel geografii) i p. Nina Tyrek (nauczyciel biologii)